Уладівський ЗДО
Калинівський район, Вінницька область

«Використання спадщини В.О.Сухомлинського у формуванні екологічної свідомості дітей дошкільного віку».

В екології природи й екології душі - єдиний шлях.

Серед важливих проблем сучасності, що турбують людство, особливо виділяються екологічні. Увесь світ зіткнувся з глобальною екологічною кризою. Ця проблема потребує негайного вирішення. Тому серед багатьох напрямів навчально- виховної роботи з дітьми дошкільного віку екологічна освіта набуває дедалі більшої актуальності.

В.О. Сухомлинський довів, що природа сама собою не виховує, виховує лише активна взаємодія дитини з нею. Великий педагог вважав, що самих екологічних знань з охорони навколишнього середовища, якщо вони не втілюються на практиці, недостатньо. Важливо, щоб вихованці брали участь у збереженні і збагаченні природи рідного краю, тільки у цьому разі у них сформуються необхідні уміння і навички, розвинеться відповідальне, бережне ставлення до навколишнього середовища.

Саме тому, необхідність використання педагогічної творчої спадщини В.О.Сухомлинського з метою удосконалення процесу екологічного виховання дітей у дошкільному закладі зумовила вибір теми досвіду «Використання спадщини В.О.Сухомлинського у формуванні екологічної свідомості дітей дошкільного віку».

Метою екологічного виховання є цілеспрямоване формування у вихованців міцних екологічних знань, розуміння та органічного взаємозв'язку і єдності людини з навколишнім середовищем як єдиної гармонії, виховання особливої відповідальності за стан навколишнього середовища. І тільки з дитячих років, коли маленькі душі як губка, втягують у себе знання, слід прищеплювати і виховувати в дітях екологічно чистий світогляд.

Дитина приходить у дитячий садок. У неї ще не сформовані стійкі погляди, переконання, інтереси. Своє завдання ми вбачаємо в тому, щоб сформувати мислення та екологічну культуру кожної дитини, навчити молоде покоління жити за законами природи. Дитячий садок відкриває для цього неабиякі можливості, бо саме тут, в цьому віці, у дітей закладаються основи інтелекту, структура мислення, а природна допитливість дітей та щирий інтерес до оточення створюють надзвичайно сприятливі умови для формування екологічної свідомості.

Розкрити перед дитиною красу природи і навчити побачити її справа складна. Для цього вихователь сам повинен вміти жити в гармонії з природою, а діти повинні бути готові наслідувати кожен його рух. Вони дуже спостережливі і уважні до слів вихователя, добре відрізняють позитивне і негативне в діях дорослих. Екологічна вихованість, щира любов до природи означає не тільки певний душевний стан, сприйняття її краси, а й її розуміння і пізнання. Таким чином, найважливішою умовою успішної реалізації екологічного виховання є створення середовища, в якому дорослі особистим прикладом демонструють дітям правильне ставлення до природи і активно, у міру своїх можливостей, разом з дітьми беруть участь в природоохоронній діяльності. 

План цільових прогулянок на рік

Вересень

Прогулянка екологічною стежиною " Прихід осені"

Прогулянка на город і в куточок саду "Достигає урожай"

Прогулянка екологічною стежиною "Світ живої та неживої природи "

Жовтень

Прогулянка екологічною стежиною "Мандри насінини"

Прогулянка екологічною стежиною "Вітер-вітерець"

Прогулянка на город "Осінні роботи на городі"

Прогулянка до дороги "Дорожній рух"

Листопад

Прогулянка екологічною стежиною "Тварини - мешканці села"

Прогулянка екологічною стежиною "Останній місяць осені"

Прогулянка на город і в куточок саду "Дари осені"

Прогулянка екологічною стежиною "Чому осінь похмура?"

Грудень

Прогулянка екологічною стежиною "На гостину до дерев"

Прогулянка до годівнички "Пташина їдальня"

Прогулянка до дороги "Вулиці нашого села"

Прогулянка до водойми "Зимове озеро"

Січень

Прогулянка територією дитячого садка "Зимова казка"

Прогулянка до ковзанки "Веселі розваги"

Прогулянка до дуба "Про що нам розповів дубок"

Лютий

Прогулянка до годівнички "Сліди на снігу"

Прогулянка до магазину "Хто працює в магазині"

Прогулянка до квітника "Зимовий сон квіточок"

Прогулянка екологічною стежиною "Лютий, лютинець - зими кінець"

Березень

Прогулянка у куточок лісу "Первоцвіти"

Прогулянка до дороги "Машини на нашій вулиці"

Прогулянка до шпаківні "Прилетів до нас шпачок"

Прогулянка до клена "Як клен весну вітає"

Квітень

Прогулянка екологічною стежиною "Зміни в природі"

Прогулянка до дороги "Як переходити дорогу"

Прогулянка на город "Готуємося до висаджування рослин"

 

 

Травень

Прогулянка екологічною стежиною "Природа радіє весні"

Прогулянка до каштана "Запалив свічки каштан"

Прогулянка на город " Засаджуємо город"

Прогулянка "Подорож у світ лікарських трав

Екскурсії - також один з основних видів занять і особлива форма організації роботи з екологічного виховання, одна з дуже трудомістких і складних форм навчання. На екскурсіях діти знайомляться з рослинами, тваринами і одночасно з умовами їх проживання, а це сприяє утворенню первинних уявлень про взаємозв'язки в природі. Завдяки екскурсіям розвивається спостережливість, виникає інтересу до природи. Перебуваючи в парку діти збирають різноманітний природний матеріал для подальших спостережень і робіт у групі, в куточку природи. З вихованцями були організовані дуже цікаві екскурсії: "Комахи - наші помічники або шкідники?", "Золотий луг", «Фарби осені», «Зимова казка», « Як тобі живеться, квіточко?».

Наслідуючи прийоми і методи видатного педагога,  беремо дітей за руку і ведемо їх спостерігати, думати, мислити, закохуватися в рідне довкілля. Спостереження пов'язує з працею (в кожному куточку вчить залишати серця частинку). «Діти не тільки спостерігають, думають. Вони шукають відповіді серед природи на численні дитячі «чому ?». Такі заняття залишають у кожної дитини іскру любові до природи. Під час спостережень намагаюся влучно використовувати оповідання В.О.Сухомлинського, які допомагають зачепити струни душі кожної дитини («Що найтяжче журавлям?», «Як Марійка поливала дерева», «Зайчик і Горобина»).

Під час прогулянок діти знайомляться з властивостями піску, землі, глини, снігу, льоду, води. Крім цього використовуються різноманітні ігрові вправи "Знайди за описом", "Що, де росте", "Пізнай і назви", "Вершки-корінці", "Загадки про тварин" на впізнавання дерев, чагарників, квітів, тварин (по звуках, слідах і т. д.)- індивідуальні запити і потреби дітей. У групах  створені куточки природи, які знайомлять дітей з кімнатними рослинами, умовами необхідними для їх росту і розвитку, для спостережень та праці в природі.

Працюючи з дітками,  ми намагаємося повністю задіяти засоби комплексного впливу на дітей: природу, мистецтво, художню працю. На початку навчального року була організована оглядова екскурсії по території садочка. Потім розробили план екскурсій, під час яких  розкриваємо перед своїми вихованцями красу і неповторність природи рідного краю, прищеплюємо почуття любові до нього. Під час цільових прогулянок та екскурсій діти ознайомлюються з місцем поширення рослин різних видів.

Екологічна стежинка, яка знаходиться на території закладу та поза межами виконує пізнавальну, розвиваючу, естетичну і оздоровчу функцію. Створюючи стежку, ми намагалися використовувати якомога більше і цікавих об'єктів. Перш за все ми вибрали дерева, чагарники різних порід, різного віку, різної форми. Також у нас знайшовся старий пень, земля покрита мохом, гриби, мурашині доріжки, скупчення солдатиків, невелика галявина з лікарськими рослинами: мати й мачуха, деревій, ромашка, різні комахи: метелики, сонечка, гусениці, а на одній, дуже високій березі є гніздо. Екологічна стежка дозволяє більш продуктивно використовувати звичайні прогулянки з дітьми для екологічних занять і одночасно для оздоровлення дітей на свіжому повітрі.

Велику роль у формуванні екологічної свідомості має і практична дослідницька діяльність. Природознавчі дослідження є одночасно продуктом і процесом. Як продукт природознавчі дослідження є організованим об’єктом знань про фізичний і природний світ. Як процес - це спостереження та експериментування. Дуже важливо, щоб діти брали участь у процесі дослідження природи, оскільки ті вміння, які вони розвинуть у собі, будуть переноситися в інші навчальні дисципліни й стануть в нагоді впродовж усього життя.

Розуміючи велике виховне й пізнавальне значення творів В.О. Сухомлинського, ми виготовили оригінальну наочність — посібник до оповідань В.О Сухомлинського. Метою створення даного посібника було ознайомлення дітей із творами Сухомлинського, уточнити уявлення про моральні поняття - чуйність, уважність, ввічливість, учити дітей правильно вживати ці слова у мовленні.

«Природа стає виховним могутнім фактором лише тоді, коли маленька людина після трьох - чотирьох років навчання... з подивом приходить до думки: світ навколо мене став багатшим, красивішим і ця зміна світу - моя праця, це я.» (Сухомлинський В.О.).

Логін: *

Пароль: *